dimarts, 9 de novembre de 2010

Die Briefe aus Berlin (V)

Portavem mines antitancs, inútils
i pesades com un símbol històric,
embolicades a les mantes xopes
d'olors antigues, romaní i suor
de mules. I també metralladores
desmuntades dels caces alemanys
i metralletes de ferralla anglesa.
Petita guerra de Grabriel Ferrater

-Passe els primers minuts del dia assaborint els records d'altres realitats viscudes. Somnis transformats en balenes que no paren d'engreixar-se a través del plàncton de la meua inconsciència. Una àncora és el que jo necessite, un pes que em nugue cada matí a la realitat i ofegue el dolor que causa tot allò que ja no podrà ser, totes eixes coses.

Les rajoletes verdes, turquesa, diferents tonalitats, i la llum blanca reflectida, la gent que camina silenciosa i per l'aire les vibracions elèctriques del metro, de les diferents línies de metro que venen a confluir a l'interior de l'Alexaderplatz, a les entranyes del centre de Berlín, una peixera plena de peixos rossos, silenciosos, peixos xinesos, turcs, que naden d'un costat a l'altre sense tocar-se i després es fiquen a vagons que són també menudes peixeres, peixeres en miniatura plenes de criatures silencioses, tot ple d'un silenci d'homilia només trencant per alguna esporàdica tos, només trencat per la veu oficiant del xiulit que anuncia el tancament de les portes o el mantra màgic de l'estació vinent.

Matí de gebre a la Postdamer Platz, la vida també a la superfície sembla congelada, irreal. Terrasses buides, turistes perduts. El temps aturat i aquella enorme antena que sembla caure, que sembla aturada per un cop de sort, una mà mitològica. Quan arribe el desgel i el temps reprenga la seua velocitat normal el desastre de ferros no esclafarà ningú, només a uns jubilats francesos i a mi, ben poca cosa per a les notícies.

I Wagner? Què n'opinaria Wagner, de tot açò?

Camine i camine pel novembre berlinés. Entre les pedretes del paviment creix la molsa i les meues sabates hi perceben les humides picoretes, car ja són com la meua primera pell. Camine i camine per barri de les ambaixades, fantasmal magatzem d'uns estudis de cinema on s'amuntonen, un darrere l'altre, els decorats de modernes superproduccions. Camine i camine i els turistes em parem al veure'm fet de la mateixa pasta que l'asfalt, i jo els indique, els hi done adreces, car els meus peus han apamat cada vorera d'aquest barri. Camine i camine, també pels camins de terra fangosa del Tiergarten, i per les fulles mortes que formen la putrefacta manta tardoral, fetor humida que forada els pulmons. Camine i camine, i tot açò ho escric al meu petit quadern de plàstic metal, de tres euros i mig, comprat a la papereria de baix del meu "nou" pis del Raval. Camine i camine, i escric, però no m'ature, continue caminant mentre escric, i em queda una lletra horrible que ara em costa horrors de transcriure. Camine i camine i escric mentre camine, i apunte al quadern imatges soltes de Berlín, imatges i pensaments, i mentre ho faig m'agradaria ser un d'aquells àngels d'El cel sobre Berlín, m'agradaria poder escoltar també el que pensen els pocs berlinesos que em vaig creuant, pujar als muscles de la daurada estàtua de la Victòria per no perdre detall de tot allò que passa i passarà. Camine i camine, i arribe a la Hauptbahnhof on les escales mouen amunt i avall centenars de viatgers, i els trens penetren per totes bandes, pels diferents nivells, per les diferents consciències. Una sensació com que l'espai, el volum, comença patir la malaltia de no trobar un centre de gravetat adient. I quan ja flotava també el meu cos, perdut, el petit teuladí (Passer domesticus) em ve a despertar. Un teuladí dins d'una estació a la recerca de molles de pa. La seua minúscula pota no està feta per la pedra gris del paviment. Un teuladí és com una menuda coma en mig d'un gran llibre que parla d'acer i vidre.

Ja de vesprada, arribe a una conclusió: la Torre de l'Holocaust del Museu Jueu serà, durant aquesta nit, alguna cosa més que un malson.

1 comentari:

Sílvia Sants ha dit...

Preciós!! M'he passejat amb tú per Berlín...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...