diumenge, 21 de febrer de 2010

Combustible per al Foc

-Aquesta història comença al bar Els Tres Tombs, la nit de dijous passat, mentre plovia a bots i barrals. Havíem pres la decisió de no tornar a casa fins que amainara però les birres anaven buidat-se i el diluvi cada cop donava menys senyals de voler aturar-se. De tant en tant, un llamp ens recordava que aquell xàfec no seria cosa d'un minut. A eixes hores el bar encara conservava tota l'espessor de la seua clientela. L'ambient, ho reconec, era molt de novel·la negra, i tal volta per això la conversa va acabar enfosquint-se. Quins són els límits de la maldat? Em preguntaria més tard mentre corria sota la pluja camí de casa.

El dia anterior, Carles Santos havia perpetrat al Lliure un homenatge al mestre Bach. M'havia omplit el cap de música i d'idees, d'una religiositat pagana, els evangelis del pentagrama: la passió, el sexe, la perseverança, la voluntat, la virtut; tota aquella matèria encara hi era present al meu cervell, romania com un espès solatge, s'entrecreuava entre els meus somnis, entre els meus malsons, d'un temps ençà tan i tan intensos, tan i tan críptics.


Aquesta història termina a Siurana, la nit de dissabte. Siurana és una preciosa aldea construïda a dalt d'un cantellut cingle del Priorat. Al seu punt més alt Carner va deixar escrit "Des de Siurana es veuen soledats; ella és una impossible sobirana, dominant els voltors i espadats". La casa era freda, de pedra i estava plena de llibres, entre alguns dels més interessants—ja en el meu poder—una novel·la perduda d'Umbral i un vell diari publicat per Fuster a finals dels cinquanta. Mentre llegia prop del foc, vaig quedar-me hipnotitzat pel crepitar de les flames. Llavors, l'argument de la tragèdia grega que tenia a les mans es va barrejar amb les paraules de la jueva xilena d'Els Tres Tombs, també amb tota la glòria de la música de Bach esmunyint-se entre els dits de Carles Santos. Vaig veure clara la pregunta, també la resposta: no ha nascut el tronc, la fusta amb la seua carn, sinó per ser devorat pels ullals destructors del foc.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...